“El
que la sigue la consigue” i es que després de quasi dos anys rere de saber què
era això de fer filosofia per a nens la curiositat em podia i ja per fi... tot
va començar amb un curs del cefire on es va comentar per casualitat una xica
que havia treballat a Barcelona que allí es portava un projecte anomenat
Filosofia 3/18 i ens va explicar un poc con era; allò per a mi va ser encendre
una bombeta que no podia apagar. Em vaig informar i la primera vegada no vaig
poder fer el curs perquè estava complet, la segona vegada el van ajornar i ja
per fi el curs de “Jocs Contes i Art” per infantil és una realitat dos caps de
setmana de dissabtes intensius ha sigut la durada i el descobrir una nova forma
de treball a les aules, una nova forma de veure les coses, compartir pensaments
i comprovar que de una conversa poden sorgir infinitud de coses que no es poden
imaginar.
Què
és Filosofia 3/18.
FILOSOFIA
3/18 és una proposta educativa per a l’educació infantil, primària i secundaria,
que pretén desenvolupar les habilitats de pensament dels estudiants, tot
ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a ser més conscients de la
riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a perparar-se per participar en un món
democràtic.
El
projecte és una adaptació al català del metode Philosophy for Children creat per Matthew Lipman, profesor de la
Universitat de Montclair en New Jersey. En Espanya, l’associoació de Centres de
Filosofia per a nens, l’IREF (Institut per la Recerca i l’ensenyament de la
Filosofia) agrupen a tos aquells mestres que han anat implicant-se en aquest
projecte.
Amb
un objectiu molt clar <>
El
programa del grup IREF per a l’educació infantil es diu Juguem a Pensar i
parteix de la convicció que aprendre a pensar és possible. La finalitat no és
convertir els infants en petits o grans filòsofs sinó en individus que sàpoguen
predre decisions, que prevengin conseqüències de les seves accions, que en la
vida activa siguin més reflexius, considerats i raonables; és a dir, es tracta
de millorar la capacitat de judici per millorar l’acció.
Objectiu:
PENSAR MILLOR PER SI MATEIX DE D’UNA PERSPECTIVA DEMOCRÀTICA.
<<
pensar és una activitat natural, però cal considerar-la també com una habilitat
que es pot millorar. Hi ha maneres més o menys eficients de pensar, i això
podem afirmar-ho amb tot el convenciment perquè posseïm uns criteris que ens
permeten distingir un pensament hàbil d’un de poc destre>> M. Lipman.
Filosofia a l’escola, p.38.
<<
Un infant que ha millorat la capacitat de pensar no sols és un infanti que s’ha
fet gran, sinó que és un infant que ha augmentat la seva capacitat de
créixer>> M. Lipman. Pensamiento complejo y educación, p. 70.
Per saber més:
http://www.grupiref.org/
Jugant a pensar on PhotoPeach
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada